Փորձ 1
Աշխատանքի նպատակը.աստիճանավորել զսպանակավոր ուժաչափը և դրա միջոցով չափել ուժեր:
Անհրաժեշտ պարագաներ-ուժաչափ,որը ծածկված է սպիտակ թղթով,102գ զանգվածով բեռների հավաքածու,ամրակալան,կցորդիչով և թաթիկով,քանոն:
Համառոտ տեսություն
Ուժը կարելի է չափել երկու եղանակով.
ա. չափելով նրա ազդեցությամբ մարմնի արագության փոփոխությունը,
բ. չափելով նրա ազդեցությամբ մարմնի դեֆորմացիայի մեծությունը:
Գործնականում ավելի հեշտ է չափել մարմնի դեֆորմացիայի
(երկարացման կամ սեղմման) մեծությունը, քան արագության փոփոխությունը: Ահա թե ինչու ուժը չափելու համար ավելի հաճախ
օգտվում են ուժաչափ (դինամոմետր) կոչվող սարքից, որի աշխատանքի հիմքում Հուկի օրենքն է:
Պարզագույն ուժաչափի (նկ. 59) հիմնական մասը զսպանակն
է, որի ստորին ծայրը վերջանում է կեռիկով: Զսպանակին ամրացված է ցուցիչ: Երբ զսպանակի կեռիկի վրա ուժ է ազդում, այն սահում է ուժաչափի հենքին ամրացված սանդղակի վրայով և ցույց է տալիս ուժի համապատասխան արժեքը: Չափման ժամանակ զսպանակը ենթարկվում է միայն առաձգական դեֆորմացիայի, ուստի ուժի ազդեցությունը
դադարելուց հետո ցուցիչը վերադառնում է սկզբնական դիրքին:
Զսպանակավոր ուժաչափն աստիճանավորելու համար անհրաժեշտ է
իմանալ, թե ինչ m զանգվածով բեռ պետք է կախենք զսպանակից, որ ուժաչափը ցույց տա F=1Ն ուժ:
m զանգվածով բեռը զսպանակը կձգի F=mg ուժով, որտեղից՝
Անհրաժեշտ սարքեր և նյութեր
Ամրակալան, 102գ զանգվածով բեռների հավաքածու, զսպանակավոր
ուժաչափ:
m = F/g
Աշխատանքի ընթացքը.
1.ՈՒժաչափի սանդղակը ծածկել սպիտակ:
2.Ուժաչափն ուղղաձիգ դիրքով ամրացնել ամրակալանի թաթիկին:
Սպիտակ թղթի վրահորիզոնական գծիկով նշել ուժաչափի ցուցմունքը և
վրան գրել«0»թվանշանը:Դա կլինի զրոյական բաժանումը:
3.Ուժաչափի կեռիկից կախել 102գ զանգվածով բեռ:Ուժաչափի ցուցիչի նոր դիրքը նույնպես նշել հորիզոնական գծիկով:
4.ՈՒժաչափից կախել նույն զանգվածով(102գ)երկրորդ,երրորդ,չորրորդ բեռները՝ամեն անգամ թղթի վրա հորիզոնական գծիկներով նշեելով ցուցիչի դիրքը:
5.Այժմ ուժաչափը հանել ամրակալանի թաթիկից և հորիզոնակա գծիկների դիմաց,սկսած երկրոդից ,գրել 1,2,3,4..թվերը:«0»թվանշանի վերևում գրել ուժի չափման հիմնական միավորը«Ն»(Նյուտոն):
6.Քանոնով չափել հարևան գծիկների միջև եղած հեռավորությունները:
7.ՈՒժաչափից բեռներ չկախելով ստանալ 0,1Ն բաժանման արժեք ունեցող սանդղակ:
8.Աստիճանավորված ուժաչափով չափել որևէ մարմնի ,կամ բեռի կշիռ:
9.Աստիճանավորված ուժաչափի նկարը դրեք բլոգում:
Առաջադրանք.տանը նույն աշխատանքի սկզբունքով պատրաստել ուժաչափ:
Պատասխանել հետևյալ հարցերին.
1:Ո՞րն է ուժի նշանակման տառը, հիմնական միավորը,այլ միավորները
2.102գ զանգվածով բեռի վրա ի՞նչ ուժ է ազդում և ինչքա՞ն:
3.Ինչքա՞ն ուժով է բեռը ձգում ուժաչափի զսպանակը:
4.Բեռի վրա ազդող ուժը ,ո՞ր ուժի հետ է հավասարակշռվում:
5.Երբ բեռը դադարի վիճակում է,ի՞նչ ուժեր են նրա վրա ազդում:
Առաջադրանք.գործնական աշխատանքը տեսանկարել դնել բլոգներում:Տեսանյութում
մեկնաբանված լինի աշխատանքի նպատակը,ընթացքը,եզրակացությունը:
Փորձ 2
Մի ուղղով ուղղված երկու ուժերի գումարումը:
ՈՒժերի համազոր
Աշխատանքի նպատակը.մի ուղղով ուղղված երկու ուժերի գումարումը:
ՈՒժերի համազոր:
Անհրաժեշտ սարքեր.ուժաչափ,ամրակալան կցորդիչով և թաթիկով,100գ-անոց կշռաքարերի հավաքածու,տարբեր զանգվածներով այլ կշռաքարեր,մատիտ:
Աշխատանքի ընթացքը.
1.Ամրակալանի թաթիկում ամրացնել ուժաչափը ուղղաձիգ դիրքով:
2.Զսպանակի կեռիկից մեկը մյուսի տակ կախել 2հատ 100գ-անոց բեռներ:
3.Մատիտով ուժաչափի վրա նշել զսպանակի երկարացումը :
4.Հանել այդ բեռները և փոխարինել մեկ բեռով,որը զսպանակը կձգի նույն չափով:
5.Հիմնվելով փորձի վրա ,անել եզակացություն`զսպանակից կախված բեռների վրա քանի՞ ուժեր են ազդում և յուրաքանչյուրը ինչպե՞ս է ուղղված,ինչու՞ է ուժը վեկտրական մեծություն:
Առաջադրանք.
Գործնական աշխատանքը տեսանկարել դնել բլոգներում:Տեսանյութում
մեկնաբանված լինի աշխատանքի նպատակը,ընթացքը,եզրակացությունը: